Monday, May 28, 2012

Botol Susu

Comel kan bentuk botol susu? colour pun ada pelbagai jenis...harga pun ada yang mahal dan ada yang murah...semuanya sekitar RM5 -  RMpuluhan ringgit...so terpulang pada individu tu sendri dan kesesuaiannya dengan baby anda...yang penting dan harus diutamakan BPA Free..


Apa itu Bisphenol A (BPA)?
Bisphenol A adalah bahan kimia iaitu dalam rumusan kimia dikenali sebagai C15H16O2. Dalam strukur molekulnya, ikatan kimia BPA pada polimer plastik mempunyai sifat tidak stabil, yang bergantung kepada masa dan penggunaannya. BPA mudah lepas dari struktur polimer plastik polikarbonat. Dengan kata lain, sifat BPA ini adalah mudah larut dan meresap ke dalam makanan atau minuman. Info lanjut dari KKM boleh baca di sini .


1. Pilihlah hujung botol susu yang sesuai ukurannya dengan mulut bayi dan tahap perkembangannya. Untuk bayi yang baru lahir tidak perlu menggunakan hujung botol yang orthodontis (botol yang leper putingnya) sehingga bayi tersebut memiliki gigi.

2. Bacalah dan ikuti petunjuk dalam lingkungan usia yang tertulis pada botol, jangan memberikan bayi botol susu yang tidak sesuai dengan usianya.

3. Botol plastik memerlukan perawatan dalam mencuci dan menjaga kebersihannya, sterilkan selalu botol sebelum digunakan ,boleh  menggunakan alat steril khusus atau menggoncangkan / basuh dengan air panas untuk membunuh bakteria.

4. Ibubapa seharus lebih berhati-hati dan peka dalam memastikan produk tersebut tidak mengandung bahan kimia berbahaya, atau cari botol yang ada tanda 'recycle' sehingga boleh digunakan kembali, atau pilih  botol dengan tanda 'food grade' serta BPA-Free.

5. Selalulah bertukar² pendapat dengan ibubapa yang lain mengenai pengalaman mereka dalam menggunakan botol susu pada bayi. Untuk bayi yang sudah agak besar pilihlah ujung botol dengan lubang yang lebih besar dibandingkan dengan yang sebelumnya.

6. Selalunya, puting yang kecil memiliki lubang yang lebih kecil dan ianya telah dikelaskan mengikut umur, Titisan susu yang kecil tidak membuat bayi yang masih sangat kecil tersedak. Titisan yang baik untuk bayi yang baru lahir adalah sekitar 1 titik/saat ketika botol dalam keadaan terbalik.

7. Setelah bayi meminum susu sebaiknya didirikan di bahu ibu sehingga bayi tersebut sendawa sehingga susu yang sudah diminum tidak keluar lagi.

Jenama Botol Yang Ada di pasaran Malaysia
- Anakku
- Avent Philips
- Disney
- Fiffy
- Japlo
- MAM
- Mimijumi ( Looks alike mumbreast)
- Medela
- Nuby
- Pigeon
- Pureen
- Thinkbaby
- Tommee Tippee
- WeeGo (Glass Bottle)

2 comments:

  1. anak saye gune avent.. tp x lame..huhuhu
    http://bondasha.blogspot.com/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Top Post